Senaste inläggen

söndag, september 13, 2009

Septemberprovning i Berlin

I fredags var jag tillbaka i Berlin. Det var 19 år sedan sist så det var med viss förväntan jag såg fram mot alla nya öl, pubar och småbryggerier som tillkommit sedan sist. På eftermiddagen höll jag en ölprovning för mitt resesällskap på ca 20 personer där alla var olika mycket insatta i ölens värld. Ölen jag lyckades hitta på en relativt välsorterad mataffär var inte riktigt lika spännande som jag hade tänkt mig men det blev följande: Radeberger, Bitburger, Köstritzer Schwarzbier och Newcastle Brown Ale. En lagom spridning av öltyper för nybörjare tänkte jag. Efter genomförd provning blev resultaten följande.


Radeberger Pilsner
Ljusgult med härlig skumkrona. doften var ren och något maltig med inslag av estrar (päron). Smaken var frisk och krispig och även den med inslag av malt. Gav en lång och bred beska som satt kvar länge. Ett uppfriskande öl från detta forna öststatsbryggeri som står sig bra mot andra klassiska tyska "pilsar". Betyget blev 6 av 10





Bitburger
När den stora pils-vågen nådde Sverige under 90-talet var denna pils en av mina favoriter. De andra som då var populära var t.ex Jever och Warsteiner. Därför hade jag väl lite förhoppningar om denna. Redan i doften kunde jag konstatera att det var tunnare än jag förväntade mig. Inslag av päron?. Smaken var visserligen maltig och gav en någorlunda beska men på det hela taget försvann både smak och doft fortare än man kunde säga "Berliner Wiesse mit Schuss". Betyget blev 5 av 10.





Köstritzer Schwarzbier
Nu ska jag väl villigt erkänna att mörk lager inte är min favoritöltyp men efter två väldigt tunna pilstyper så var detta en trevlig överraskning. Färgen var Stout-svart och skummet påminde om Guinness. Doften var väldigt maltig med inslag av vört och filmjölk. Smaken höll do
ck inte samma kvalité som doften. Lite för kort och lite för tunn. Betyget blev 7 av 10.





Newcastle Brown Ale
Så hade vi sparat den bästa till sist, var min förhoppning att provsällskapet skulle tycka.
Man hörde genast en del "Ahh" och "Mmm" när näsorna böjdes över glasen och de första börja sippa på denna sista provöl. I doften hittade vi lite smörkola, konstigt nog, och ett visst fruktigt inslag. Smaken var söt och maltig, nästan lite godis över det hela. Vissa av deltagarna tyckte inte alls om denna öltyp men de flesta var övertygande om att detta var godast av provölen.
Betyg 8 av 10

0 kommentarer:

Skicka en kommentar