Senaste inläggen

torsdag, oktober 01, 2009

Nomineringar från Ordf till årets öl 2008-2009



På a) svarar jag.... TORPEDO IPA från Sierra Nevada Brewing. Från bryggeriet som levererar kanske världens bästa öl, (Sierra Nevada Pale Ale) kommer den här humlebomben. Underbar arom och härlig tydlig beska i denna fina, lyxiga IPA

På b) svarar jag.... Long Hammer IPA från Red Hook Ale brewery. Första gångerna jag drack denna öl slogs jag endast av att beskan var lägre än vad jag förväntat mig av en IPA. Den var också betydligt mer lättdrucken än en traditionell IPA. Idag är denna öl en av mina favoriter som jag köper oftast. Om man är ute efter en humlebomb så blir man nog besviken men denna goda IPA vinner i längden, Man kan inte äta oxfile varje dag, ibland är det gott med ärtsoppa och pannkaka också.

På c) svarar jag.....Abbey från New Belgium brewing. Man kan faktiskt brygga goda klosteröl utanför Belgien. Detta är ett av bevisen. Fyllig och härlig smak som balanseras väldigt bra mellan beska och sötma. Jag är inte mycket för maltiga öl men detta är ett av undantagen. I en klosteröl tycker jag det funkar bra om det finns tillräcklig beska som jämnar ut.

På d) svarar jag....Maudite från Unibroue. Här har vi en väldigt komplex Belgisk öl med massor av smak och arom. Inget man dricker varje dag men ibland är det gott med oxfile också

Och slutligen på e) svarar jag.....Maharaja från Avery brewing. Nu är det oxfile igen. Underbar Imperial IPA som dundrar in som ett godståg i humlegommen. Med 10.24% alkohol så får man vara försiktig och stanna vid ett sexpack för denna IPA är lättdrucken i förhållandet till beskan och styrkan.

2 kommentarer:

Pelle Stridh sa...

Denna finns ju tillgänglig i Sverige! Kollade snabbt på Systembolagets sajt och såg att det finns 3 flaskor på lokala butiken...måste skynda mig hem.

Lars Hultqvist sa...

Avery brewing är mitt favorit bryggeri här i USA. Jag trodde inte att ni hade tillgång till deras öl i Sverige. Skynda och köp alla 3.

Skicka en kommentar