Senaste inläggen

onsdag, oktober 21, 2009

Lite provade öl

Köpte dessa öl förra veckan att avnjuta över helgen:



Anglers Pale Ale från Uinta brewing. Har provat den förut när jag sprang på den i NW Arkansas förra året men vi har inte tidigare haft den här i de centrala delarna. Detta är en mycket anständing Pale Ale. Faktiskt lite starkare (5.8%) än andra Pale Ale. Drack bara en flaska i fredags så jag får återkomma med en mer utförlig beskrivning.

Sedan denna underbara IPA från Goose Island brewing i Chicago:



Detta är kanske på väg att bli min nya favorit. IPA är lite knepigt för i början här i USA så älskade jag de riktiga extremerna med beska så hög att man smakade tryckpress i munnen, exempelvis Averys IPA. Sedan har jag tyckt om de lite mildare varianterna där exempelvis Long Hammer IPA är väldigt drickbar med en inte allt för hög beska. Goose Island är någonstans i mitten av dessa.

4 kommentarer:

Pelle Stridh sa...

Håller nog med dig i din reflektion angående extremerna. Med den skillnaden att jag inte ens från början fastnade för de amerikanska IPA'erna där framför allt alkoholhalten oftast varit lika hög som andra egenskaper varit extrema.

Pelle Stridh sa...

Kan du försöka få tag på några Single Hop från Boundary Bay Brewery & Bistro, Bellingham, Washington. De lär ska ha 14 olika Single Hop....och sen skickar du hem dessa till mig ;-)
//Pelle

Lars Hultqvist sa...

Det där 'single hoppandet' som verkar ha blivit så populärt i Sverige hör man inget av här. Vad skall det vara bra för? Rider man på vågen av 'single malt' och försöker framställa det som något exklusivt? Som koncept tycker jag det verkar mindre intressant. Några av mina absoluta favorit öl har mer än bara en humlesort. För det är väl det som det betyder, single hop = endast en humlesort i ölen?

Pelle Stridh sa...

Kan nog inte påstå att Single Hop är stort i Sverige. Det är jag som snöat in på det. Fascinationen ligger inte i att det blir väldigt välsmakande öl utan i att man kan lära sig respektive humlesorts karaktär. I Storbritannien, närmare bestämt i Barnsley, finns ett bryggeri som bryggt över 30 olika Single Hop av just den anledningen. Deras målsättning är att gå igenom samtliga europeiska humlesorter. Jag tycker att det är intressant.

Skicka en kommentar