Senaste inläggen

tisdag, september 14, 2010

Samael från Avery brewing

En ny lyxöl i Avery Brewings 'demonserie' som jag provade ikväll är Samael. Tidigare releaser i denna serie inkluderar Mephistopheles och 'The Beast'. De förra hade jag en utmärkt provning av när jag kombinerade den förra med Mörk choklad och den senare med grönmögelost. Båda provningarna var ett ölminne för livet.



Samael väger in på duktiga 16.45% volym så detta är som ni förstår en extrem öl. Doften är portvin och russin, smaken relativt söt med samma smaknyanser som doften. När öl blir så här starkt tycker jag det är svårt att hitta flerfaldiga aromer, det blir alltid någon som dominerar och här är det portvinsdoften.

Jag är väl sisådär förtjust i demontemat som Avery har använt sig av. Tycker det känns lite onödigt men deras produkter är det inget fel på. Precis som The Beast och Mephistopheles, så kan nog inte öl bli så mycket bättre än så här. Tänjer man ytterligare så kommer man in i träskmarkerna, (läs Goose Island Bourbon Stout).

3 kommentarer:

Manker sa...

Ser fram emot att prova hela serien som fortfarande har stått hemma sedan New York i början av Juni, men de är värda att vänta på låter det som!

Pelle Stridh sa...

Wow, förmodar att dessa inte är de första av nyheter vi kommer att få se från Avery här i Sverige. Jag är å andra sidan nöjd med att vi fått hit Maharaja Imperial IPA t.ex.

Anonym sa...

För ölintresserade

Skicka en kommentar