Senaste inläggen

söndag, juni 06, 2010

Det var sannerligen drag i Dragets Kanal

Sitter i den sena eftermiddagssolen, arbetsveckan är över och "arbetshelgen" startar. "Det är mycket nu!" som man brukar säga. Jobb, födelsekalas, studentplanering, justering av trädgården inför sommaren och massor av idéer till bloggarna. Så, för att komma in i rätt stämning, tog jag fram en Dragets Kanal Dubbel IPA (11752) från Nynäshamns Ångbryggeri.
Skummet i glaset var fast och lite gul-vitt. Färgen på ölen var kopparfärgad. Dofterna som sipprade upp från glaset gav associationer till en fruktmarknad i Marrakech. Söta frukter, citrustoner, apelsin-cest och farinsocker. 


I bakgrunden kunde även inslag av pumpernickel hittas. Efter ett par klunkar samlades ett lika brett smakregister med inslag av söta exotiska frukter, russin och salmiak. Malttonerna var också väldigt tydliga. Smaken gav en ganska kort beska med viss restsötma. Alkoholhalten på 7,7 var mycket väl dold.
Detta var sannerligen en trevlig Dubbel IPA, gemytlig och med ett underbart brett doft- och smakregister. Beskan var som sagt kort men efterbeskan dröjde kvar dessto längre. Efterbeskan och inslagen av apelsin gör att man tänker på bitterheten i en engelsk apelsinmarmelad. När jag doftade i det nu tomma glaset kände jag mig i det närmaste besviken över att flaskan var så liten…innehållet tog slut alldeles för fort. 
Betyg 9 av 10 

5 kommentarer:

Magnus Bark sa...

Jag har inte fått tag i den här än, får göra en butik-till-butik-beställning i veckan.

Andra jag läst/pratat med har varit besvikna på den här och tyckt att den inte hade tillräcklig fokus på humlen. Åsikter?

Pelle Stridh sa...

Jag anser att det var en av de bättre DIPOR jag druckit. Som jag skrev - Den var försvinnande god. Angående humlen så kanske den inte hade något tydligt inslag av en specifik frukt utan snarare "exotiska frukter" i en mix…men det gör den inte dålig för det!!??

Baggen sa...

Ett gott öl utan tvivel men en bra DIPA? Inte värst. Iaf inte jmf med de amerikanska varianterna (t ex pliny the elder) som jag tycker sätter standarden för en bra DIPA. Fast det är ju bara min åsikt såklart :)

Pelle Stridh sa...

Ja, man kanske bör läsa på sin "Beer Style Guide"? Jag tyckte väldigt mycket om den helt enklt. Ingen vanlig IPA utan lite mer…helt enkelt...

Fredrik sa...

Tyckte såklart att den var bättre när jag fick den helt ny, men det är fortfarande en riktigt trevlig öl, jag gillar den. Fast all beer's should be hoppier som ölet 1a budord säger ;)

Skicka en kommentar