Senaste inläggen

söndag, juni 13, 2010

Tank 7

Första gången jag provade Tank 7 från Boulevard Brewings Smokestack series var på Khalils Pub i Little Rock där de hade den på fat. Min reaktion då när jag inte hade en aning om vad detta är, var att det var en uppfriskande, smakrik men relativt lättdrucken öl som passade både med mat eller som sällskapsöl.



Nu när jag har inhandlat lyxflaskan på 75 cl med champagnekork så står sig det första omdömet rätt väl. Nu vet jag dessutom att de klassificerar denna öl som 'Farmhouse ale', dvs det är inte definitivt om detta är av typen Saison eller Biere de Garde, en skillnad som är nästan omöjlig att dra efter mina efterforskningar.

När jag nu kan prova den hemma så hittar jag lite nya dofter som jag inte upptäckte på puben. Jästestrar och banan finns där. Det har en stor fyllighet och en kvarhängande beska men det är inte svårdrucket. En törstsläckare en het sommardag efter att dagens arbete är avslutat. Kanske var det så man resonerade i bondgårdarna i norra Frankrike och södra Belgien då denna öltyp brygdes. Med tanke på dess styrka så somnade nog bonden in rätt så gott efter törstsläckningen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar