Senaste inläggen

tisdag, juni 29, 2010

Kalla mig gärna för sur, men jag blev glad till slut.

Jag hade redan planerat att vi skulle avsluta midsommarafton med att prova Nils Oscar Sorachi Blonde så framåt midnatt åkte den fram och vi började sniffa och "sippa" i glasen. Min första reaktion efter doftandet var att här har vi en typisk belgare med inslag av koriander, surdeg och vete.  Smaken ger vissa inslag av citrus och lite söt frukt. Jag tyckte att det var lite för spritsig och spretig i sin karaktär. Personligen tycker jag att denna är lite för söt och har en alldeles för klen beska. För de som tycker om denna öltyp, eller belgiska öl i allmänhet kan jag föreställa mig att de tycker denna är ett trevligt sommaralternativ. För mig klarar den inte av "hypen" och jag förstår inte alls vad som var så speciellt med den, förutom den snygga flaskan då. Lägg där till att jag fortfarande har svårt för att älska "suröl". Vad jag förstår på de flesta, som tycker om denna öltyp, så var den lite för klen.
Betyg 5 av 10
Nej, skam den som ger sig. Jag hade ju längtat efter en fin avrundning av denna midsommarafton med en härlig ölupplevelse så fram med en DuganA IPA från Avery istället. Väl i glaset har vi en härligt, grumlig aprikosfärgad vätska som pyr av aprikos- , persika-  och citrusdofter över glaskanten. Man anar en lite mer trögflytande vätska när man snurrar på glaset och ser den lite sirapsliknande konsistensen. Så här lång påminner den väldigt mycket om en DIPA eller Imperial IPA faktiskt. 
Smaken lämnar ingen oberörd heller. Känner hur ett leende sprider sig i ansiktet och faktisk även hur jag blir lite varm i hela kroppen. En mäktig parad av citrus, grape och aprikos radar upp sig framför både näsa och mun. Känslan i munnen är sammetslen och jag tycker att alkoholen är väl dold. Nästan så att jag skulle påstå att denna är lättare att ta till sig än AleSmith IPA. Beskan är påtaglig men ganska kort, i detta avseende skulle jag påstå att den påminner om en amerikansk pale ale istället. För att fatta mig kort, så är detta en väldigt trevlig öl och jag fick min avslutning och kunde känna mig nöjd.
Betyg 8 av 10

6 kommentarer:

Alexander sa...

Var den lik en suröl? I så fall låter den i mitt tycke intressantare än den öl jag inte köpte. Man kanske ska köpa en flaska ändå?

Lars Hultqvist sa...

Jättekul Pelle att du provade Dugans från mitt favorit bryggeri i USA, Averys. Har inte provat den på ett tag men det är så vitt jag kommer ihåg en topp-öl. Tror att du sa att Averys Imperial IPA Maharaja hade letat sig till Sverige? Vad tycker du om den? Tycker den är helt fantastisk.

fajanen sa...

Den är klassad som en Belgian Ale på ratebeer. Tyckte inte den var så bra utan bara ok. Suröl tyckte jag inte att den smakade utan hittade bara lite lätt syrlighet i den. Ej prisvärd.

Fabrikör Ekstedt sa...

Suröl? Hype? Jag förstår inte.

Pelle Stridh sa...

Angående "Suröl" - Okej, jag raljerade lite….
Angående "Hype" så var det min uppfattning att denna öl skrivits upp lite inför lansering, även av mig. Det skrevs bl.a om den snabba åtgången som dess motsvarighet släppte förra året. Många var vi nog som hade höga förväntningar på denna öl, som dessvärre inte infriades.

Fredrik sa...

Men duganA är riktigt trevlig.

Skicka en kommentar