Senaste inläggen

måndag, maj 31, 2010

Jag hålls med slåttern...

Tänkte att jag skulle ge ett lite mer fylligt omdöme om Oppigårds Slåtteröl i kväll. Denna ljusa lager har av flera oberoende källor ansetts vara en av de mer tunna produkterna från Oppigårds och inte alls lika humle-fruktig som de vi är vana vid att Oppigårds öl brukar vara. Sekunderna efter att jag hällde upp denna öl och sedan doftade i glaset så kände jag faktiskt uns av svavel, vilket skulle kunna tyda på dåligt utjäst öl. Doftförnimmelsen direkt därefter gav en del päronestrar och smörkola. Efter den första klunken konstaterar jag att denna öl har en mycket framträdande beska som sitter i länge. Efterhand känns en viss restsötma med en tydlig maltkaraktär. I bakkant anas en fruktig ton.
På det hela taget en öl som är lätt att ta till sig och som har en stadig och lång beska. Påminner lite grann om en Pils faktiskt, kanske beror detta på den tjeckiska humle som använts. Ett mycket gott alternativ för er som vill byta ut en Staropramen mot något fräscht, svenskt!
Betyg 7 av 10

3 kommentarer:

Victor Dahlberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Victor Dahlberg sa...

Nu har jag inte testat flaskvarianten av denna batch, men slåtteröl på fat kan ju vara gudomligt gott med extremt göttig humling! Oppigårds är utan tvekan Sveriges mest stabila bryggeri. Det är vi nog många som redan sagt, men det är ord som tål att sägas igen.

Kenny sa...

Jag tyckte mig känna en lätt metallisk eftersmak när jag drack slåtterölen, vilken var svår att komma ifrån när man väl "hittat" den. Dock så håller jag med Victor angående Oppigårds som ett av Sveriges mest stabila bryggerier.

Skicka en kommentar