Senaste inläggen

söndag, maj 16, 2010

Mile high Barley Wine Ale

Nästa deltagare i Samuel Adams Longshot serie är 'Mile high Barley Wine Ale'. Jag tror att det första 'Barley Wine ale' som jag provade var från Youngs Brewery i London under ett makalöst bryggeri besök där 1992. Vi 4 från ölsällskapet Humulus Lupulus blev mottagna som kungar och behandlade som sådana också under våra 4 timmar med Youngs fantastiska personal. Bland de öl vi provade och som de skänkte oss efter besöket var Old Nick Barley Wine ale. Som en relativt ny ölprovare var just den öltypen lite svår att acceptera. Idag tycker jag att Old Nick från Youngs brewery förmodligen är en av de bästa Barley wines som jag har druckit.



Här har vi dock en amatör från New Mexico som har kokat ihop en Amerikansk variant på denna ölstil. Doften är inte alls lika påträngande söt som i Old Alen som provades tidigare, Snarare är den något återhållen men med lite av jästig, siraps liknande arom.

Smaken är dock inte alls söt vilket är postivt. Snarare är smaken torr men med en rejäl beska. Old Ale och Barley vine kan ligga nära varandra i smaken eftersom de båda tenderar till att bli lite söta i smaken. Därav finns dock inget i denna Barley vine som snarare ligger närmare en IPA i smaken. Beskan är dock mer bitterbeska än aromabeska.

Jag är inte en stor fan av Samuel Adams produkter idag. Jag tycker de är för maltiga för min smak. Dessa longshots tycker jag dock hör till det bästa som bryggeriet har presterat. Eller har de? Det är ju amatörbryggares alster.

1 kommentarer:

Pelle Stridh sa...

Vore ju väldigt kul om vi kunde få se dessa i Sverige...

Skicka en kommentar