Senaste inläggen

söndag, maj 23, 2010

Råg på råg

Boulevard brewings lyxserie, 'The Smokestack series' presenterar denna Rye on rye. Har faktiskt haft denna liggande i kylen ganska länge och varit spänd på att prova den. Det skall vara en av de bästa i Smokestack serien.



Ett mäktigt skum byggs upp i glaset när jag slår upp ca en fjärdedel av flaskans innehåll i mitt provglas. Doften är mycket spännande med inslag av sherry, fikon och russin. När man snurrar den i glaset för att frigöra dofterna så skummar den upp igen med en vacker skumkrona.

Smaken är komplex. Sherry doften omvandlas snarare till whisky i smaken med en kvarhängande bitterbeska. Detta är en mycket ovanlig öl. Har nästan svårt att analysera den med alla starka smaker som slår emot mig.

Jag läser att endast 10.000 flaskor tillverkades av detta öl men det är inte helt korrekt för etiketten på min flaska säger att den som jag dricker är nr 252 av 12148 producerade. Kanske skulle jag ha sparat min flaska eftersom jag verkar ha fått tag på en av de absolut första i produktionen. Rye on rye ligger i den övre prisklassen med $13 för en flaska i vinstorlek men jämfört med andra öl som säljs för detta pris så tycker jag att jag fick mycket öl för pengarna. Det enda jag saknar är en ölbroder att bekräfta storheten i detta öl med. Men jag får ju dock dricka mer av detta fantastiska öl.

Det här är ett njutar öl. Tror inte att jag skulle servera det till mat pga av dess starka smaker och exklusivitet. Detta är ett 'efter middagen' öl som njutes eftertänksamt. Jag ger detta öl 9 av 9 möjliga totalpoäng på Humulus Lupulus skala. Man kan nog inte göra öl så mycket godare än så här. Det finns dock flera som landar på 9 av 9 men jag kan med gott samvete foga Rye on rye till den skaran.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar