Senaste inläggen

söndag, maj 16, 2010

Samuel Adams Old Ben Ale

Samuel Adams verkar ha gjort det till en tradition att låta amatörbryggare deltaga i en tävling som resulterar i att SA bryggeriet lanserar deras alster om de är rikigt bra. Man kallar detta Samuel Adams 'Longshot'

I år består 'Longshot'-sexpacket av 2 stycken 'Lemon Pepper Saison', 2 stycken 'Mile high Barley Wine Ale' och 2 stycken 'Old Ben Ale'

Det sistnämnda är ett öl i English Old Ale style men bryggt av en amerikansk amatörbryggare.




Ölet är mörkt kopparfärgat med kvarhängande skum. Doften är söt, lite nötaktig. Smaken är väldigt söt men inte kompakt sötma. En befriande beska tvättar bort den första socker chocken. 9% alkohol är högt och man undrar hur de kan dölja den så väl. Det här är ingen ölstil som jag är överdrivet förtjust i men om jag måste dricka den så föredrar jag att den smakar som denna öl. Gång på gång tycker jag att det bevisas att USA är det ledande landet i världen i ölkultur. Ölsorter som jag inte tycker speciellt mycket om från sina ursprungsländer smakar oftast väldigt bra i Amerikansk hantverkstappning.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar