Senaste inläggen

fredag, januari 08, 2010

Brother Thelonius

Denna Amerikanska öl provades på ett Humulus Lupulus möte för ganska så länge sedan. Vad jag minns från den provningen var att omdömet om denna öl inte blev det bästa. Kanske var det en gammal flaska som serverades där ölet kanske stått för länge. Jag vet inte. Detta är dock en helt godkänd öl av Belgisk 'Dubbel' (eller är det Quadrupel?) typ. Mörk, maltig, alkoholrik men inte mycket smak av alkohol.



Av någon anledning så är just Brother Thelonius väldigt populär här i USA. Jag vet åtminstone två restauranger som serverar den på fat trots att de i övrigt inte har mycket varianter av fatöl. Ett par gånger har någon i liköraffären också sagt till mig att det är deras favoritöl.

Lite konstigt tycker jag det är. Visst är den god och godkänd men det finns flera liknande sorter här i USA som jag faktiskt tycker är lite bättre.

4 kommentarer:

Pulsatorius sa...

T.ex?

Unknown sa...

Jag har druckit den någon gång, men tyckte inte alls om den. Skall man ha belgisk öl kan man lika gärna satsa på belgarna. Fast det är klart omdet inte finns mycket annat på fat så kan denna vara ett riktigt bra alternativ. Dock blir det aldrig att jag köper denna ölen då det finns hyffsade andra alternativ

Lars Hultqvist sa...

Exempelvis Dead Guy Double ale från Rogues tycker jag är något bättre.

Trots att Belgien är det mest intressanta öllandet in Europa så brygger Amerikanska microbryggerier minst lika bra 'Belgiska' öl men visst måste det påverka kvaliteten att skeppa öl kors och tvärs över Atlanten (och all tid som pallarna står i någon hamn med kyla och hetta omvartannat)så om man bor i Europa är det säkert bättre att dricka Belgiska Belgare medan Amerikanska Belgarna smakar bäst i USA :-)

Pelle Stridh sa...

Denna öl delade jag ut som pris på en intern tävling på ett möte med Humulus för ett par år sedan. Anledningen var just att jag ville bli av med flaskan efter att ha provat den ena av 2 flaskor som jag köpt. Men som sagt, belgisk typ och dessutom väldigt stark är ju inte min kopp te...så att säga. En sak jag ofta undrar är däremot varför man i USA så ofta brygger starka öl av belgisk typ. Är det något som är väldigt efterfrågat i USA?

Skicka en kommentar