Senaste inläggen

lördag, januari 16, 2010

Hop Box, Imperial IPA

När jag nu är igång så fortsatte jag provandet med nästa öl från samma bryggeri. Detta är "Hop Box, Imperial IPA". Namnet skvallrar om att detta är nog en väldigt humlerik och alkoholstark IPA. Hela 8.2% säger etiketten. Tänkte denna gång göra recensionen interaktiv så när jag skriver detta har jag ännu inte provat ölen.

När jag slog upp den i glaset gav den ett väldigt tunt skum som inte alls liknar Amerikansk IPA som oftast är oerhört skumrikt. Detta trots att ölen inte är nerkyld speciellt mycket. Jag gissar att den håller ca 12 grader så detta var min första lite förvånade iaktagelse. Skummet påminner mer om det man kan se i Barley Vine Style ale, såsom denna öltyp kallas i USA.



Doften är lite sötaktig, lite som lönn men det finns också nötarom i doften. Ganska ovanlig doft som jag inte kan säga att jag träffat på ofta eller kanske aldrig.

Smaken är inte oangenäm men tunnare än förväntat. Den är sötare än 90% av de IPA:er som jag provat. Det första jag kommer att tänka på är fruktsoda, kanske spetsat med brännvin. Låter inget vidare inser jag och jag är inte sådär jätteimponerad än så länge. Det slår mig också att beskan är mera återhållen än i Pale Alen som jag provade innan.

Jag tycker detta smakar Barley Vine mer än IPA, eller ens Imperial IPA som denna kallas. Kanske en 6:a i bästa fall en 7:a på Humulus Lupulus 9-gradiga skala. Det är inte dåligt, ovanlig smak som kom lite som en chock. Men den värmer bra i vinterkylan.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar