Senaste inläggen

måndag, januari 18, 2010

Moylans Imperial IPA

Sparat vad jag tror är det bästa till sist. Moylans Imperial IPA gick löst på $11 för en 75 cl flaska. En tribut till humlen säger informationen på Moylans egen sajt.

Doften står ut långt ifrån glaset trots att den nog är alldeles för kall när jag slår upp den i glaset. Måste låta den värmas upp lite först.



Moylans sajt säger att det är Tomahawk, Cascade och Centennial humle i denna 'trippel humle' brygd men när man klickar på detalj informationen så anges i stället Chinook, Columbus, Cascade och Athanum humle?

IBU är 100+ men jag tycker att inte att beskan är så hög som i vissa andra sorter där man nästan associerar till tryckpress. 9,2% alkohol är förstås högt med jag uppfattar den inte alls som påträngande.

En enorm upplevelse förstås som sätter punkt för denna veckans provning av 4 av Moylans produkter. Samtliga håller mycket hög klass.

4 kommentarer:

Pelle Stridh sa...

Även om alkoholhalten inte alltid märks så syns det i antal felstavningar i detta inlägg Lasse;-) Skämt åsido...Det låter onekligen intressant med en Imperial IPA. Ett mycket intressant experiment vore att lagra denna i 5 år och sedan prova. Jag är ju helt såld på IPA och årgångsöl just nu så en kombination av dessa måste ju bara bli bra, eller?

Lars Hultqvist sa...

Nja, det var nog inte alkoholhalten. Jag hade lite bråttom igår att skriva klart och korrekturläste aldrig.

Fabrikör Ekstedt sa...

@Pelle: En Dubbel-IPA ska drickas så färsk som möjligt eftersom humlearomerna (som är själva essensen i ölstilen) snabbt klingar av, så att lagra en dubbel-IPA är ingen bra idé.

@Lars: Columbus & Tomahawk är två olika namn på samma humlesort.

Lars Hultqvist sa...

Tack Fredrik för värdefulla kommentarer. Trevligt att lära sig något nytt.

Skicka en kommentar