Senaste inläggen

fredag, januari 22, 2010

Moylans Celts Golden Ale

Detta är en av de mer 'enklare' ölen från Moylans. Golden Ale är en anspråkslös men trevlig öltyp tycker jag. En av mina favoriter i denna ölstil bryggs på mitt favoritbryggeri 'Vinos' som ligger på samma gata som jag jobbar på. Där heter den 'Six bridges Cream ale' och smakar inte helt annorlunda jämfört med denna öl från Moylans.



Denna öltyp passar till allt. Eftersom den inte sticker ut så mycket fungerar den med de flesta maträtter eller helt enkelt som ett sällskapsöl eller törstsläckare. I Köln kallas detta Kölsch och som sagt så gillar jag just denna öltypen eftersom den är så mycket mildare än en lager som är det närmaste man kommer i öltyp. Lagern är ju oftast lite spritsig och stickig medan Golden Ale är mjukare och rundare.

Det är dock svårt att framhålla en framför en annan av denna öltyp för de smakar ju nästan likadant.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar