Senaste inläggen

torsdag, april 01, 2010

Biere de Garde

Hur många har haft möjligheten att prova denna typ av öl? Efter det att jag läste om detta öl i en av Michael Jacksons ölböcker så la jag det på minnet men räknade inte med att hitta det den närmaste tiden. Detta var på 90-talet då ölfloran fortfarande var tunn som ett björklöv.

Sedan dess så har jag checkat av de flesta av de öltyper som Michael Jackson definierade i sin bok men det dröjde till i söndags innan jag kunde checka av just 'Biere de Garde'

För de som inte är det minsta ölintresserade och råkar ramla in här så måste jag förklara att detta är inte ett speciellt ölmärke som 'Pripps Blå' eller ens 'Chimay Blå' (för den som är mer initierad). Det är en helt annorlunda öltyp, på samma sätt som spindlar är annorlunda från flugor även om de båda är insekter (har förmodligen fel där om någon insektsnörd läser detta)

Det kanske inte är så konstigt att även vi som professionella ölprovare inte har träffat på en Biere de Garde tidigare. Lever man i Europa måste man nog ta sig till Norra Frankrike på gränsen till Belgien, där denna öltyp bryggs. Men där är man så blygsam om detta att man inte lanserar eller säljer denna öl utanför sin lilla by.



Lösningen är då förstås att leta upp detta öl i USA, renässansens land för alla öl som bryggs eller någonsin har bryggts i Europa. Det är faktiskt så hur konstigt det än kan låta (allra mest för den oinvigde som ramlat in på denna blogg utan någon som helst ölkunskap)

I USA bryggs idag i princip alla olika öltyper som bryggs i Europa men OCKSÅ de öltyper som har dött ut i Europa.

Det var därför som jag med stort allvar öppnade min 'Biere de Garde' från Choc Brewery i Oklahoma.

När jag slår upp den i glaset är den mörkt kopparfärgad. Det finns en grumlighet från jäst. Doften är syrligt vinös liksom smaken med inslag av körsbär, svagdricka och Pommac.

Det finns mycket fruktighet i smaken, beskan är relativt låg, den har en stor drinkabilitet och fungerar utmärkt som törstsläckare.

En mycket, mycket god öl och jag säger det inte enbart för att det är den första i denna öltypen som jag har druckit.

3 kommentarer:

Fabrikör Ekstedt sa...

Det finns faktiskt en Biére de Garde på systembolaget, Gayant La Goudale, kanske inte klassens största ljus. I april kommer St Sylvestre Biére Nouvelle som är betydligt bättre.

Mattias sa...

Under en bilresa i Belgien-Frankrike 2003 så hittade jag en liten fransk byhandlare som sålde ca 30-40 olika Biere de Garde från en garagebutik. Bara 75 cl flaskor för ca 10-20 kr styck. Fyllde bilen med ett 20-tal och de följande åren fram till ifjol provades några om året. Trots att alla hade passerat bäst före datum så fanns det inte en enda defekt öl. De hör till en av de mest fräscha och eleganta öltyper jag känner till.

Att öppna en flaska kan dock vara riskfyllt. Är man inte snabb kan det bli mycket öl att torka upp. De mest otroliga skumkronor kan man fixa med dessa öl.

Johan sa...

La Goudale finns ju som sagt på bolaget och Flying Dog Garde Dog Biere de Garde går ju att hitta på en del krogar i landet. Ingen av dem är några höjdaröl dock.

Skicka en kommentar