Senaste inläggen

fredag, april 23, 2010

Mikkeller Black Tie - En upplevelse utöver det vanliga

Tänk er en sliten läderfåtölj, en brasa som sprakar, en rökig whisky, en god kaffe med en exklusiv bit mörk choklad….stoppa sedan ner allt detta i en öl och ni har Mikkeller Black Tie. Denna Imperial Stout beställdes av Marc Schuterman (Brill & Co) för att få till en extraordinär Imperial Stout. Den är lagrad på ekfat för att ge den dess rökighet och innehåller dessutom lite honung.
Vätskan ser lite oljig ut och klibbar nästan i glaset när man snurrar.
Doften som slår emot en är mång-fasetterad och mäktig. Som inledningen antyder så känner man läder, rökighet, kaffe och inslag av choklad. En viss bärighet, inslag av trä (tall) och en maltig sötma hittar man också.
Smaken är tung och rökig. En något bränd smak med toner av ekfat, kaffe, choklad och honung. I gommen blir det alldeles torrt efteråt. Efterbeskan har ett lagom balanserat bett. Denna Imperial Stout lämpar sig väl i konjakkupan efter en god middag. Avnjutes helst i sällskap!
Betyg 9 av 10

2 kommentarer:

Unknown sa...

Sounds delicious!

Fred sa...

Tack Pelle!

Nu har du satt ribban duktigt högt inför helgen. OM vädrets makter är med mig så poppar jag min flaska tillsammans med en kubanare som jag hållit lite på i väntan på en lämplig kamrat. Skulle väl funka utan sol också, men jag tror det skulle bli ett steg närmare nirvana med mikkeller i glaset, kubanen mellan fingrarna och kvällssolen i ansiktet.

Skicka en kommentar