Senaste inläggen

fredag, april 09, 2010

Fröslunda Tjeckisk Pils

En halmgul öl med ett vitt och väldigt kraftigt skum. En väldigt kraftig maltdoft med inslag av bröd. Mycket bröd, vid närmare eftertanke.
Smaken erbjuder en enorm beska med en aning restsötma. Inslag av sand och damm!? Hög kolyra men med ganska mjuka bubblor.
En ganska homogen pils men jag saknar de klassiska inslagen av smörkola (diacetyl) för att jag ska anse att detta är en klassisk tjeckisk pils. Hade man sagt att det var en klassisk tysk pils hade jag opponerat mig mindre. Vet inte varför men jag får en förnimmelse av Löwenbrau Kraftbier (en pils som var populär på 90-talet). Ölen är trots allt ganska välbalanserad och inte alltför oäven….
Betyg 7 av 10 (i en blindtest av tjeckiska pils hade den förmodligen fått ett lägre betyg)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar