Senaste inläggen

måndag, april 19, 2010

Blue Moon Grand Cru Limited Edition

Även om de stora industri bryggerierna i USA kan tyckas tämligen ohotade av hantverksbryggerierna så verkar de väldigt oroliga över den 10% av ölmarkanden som hantverksbryggerier lyckats ta ifrån de stora drakarna. Därför har vi sett åtskilliga försök från Budweiser, Miller, Michelob och Coors att försöka attrahera ölentusiaster med något som verkar som hantverksbrygd öl. De stora bryggerierna släpper då och då någon form av 'collectors pack' med öl som verkar intressanta, IPA:er, Pale Ale, Veteöl, Rågöl etc. Oftast har jag dock blivit väldigt besviken över dessa öl som endast till etiketten och markadsföringen (viktiga faktorer för industri öl) liknar hantverksbryggda öl.

Det finns dock två undantag som har utvecklats bra och som blivit lite av en succe för framförallt Coors och till viss mån Budweiser. Dessa är Blue Moon från Coors och Wild Blue från Anheuser Busch.

Jag har nämnt det förut att veteöl är väldigt populära här i USA och i princip alla bryggerier, industribryggerier likväl som hantverksbryggerier brygger minst en veteöl, oftast flera.



Blue Moon
är en veteöl av Belgisk typ, Wit bier som är kryddad med koriander och apelsin skal. Närmaste släkting i Europa torde vara Hoegarden. Blue Moon är en minst lika god öl som Hoegarden. Den har fruktigheten och friskheten som denna typ av öl kännetecknas av. Den är en underbar törstsläckare och kanske är det därför som den blivit så populär här i Södern i USA. Det som jag tycker kännetecknar en veteöl är just att den fungerar så bra som törstsläckare. Eftersom beskan är låg så frestar den inte gommen lika mycket som en besk öl, till att ta vilja dricka mer.

Jag tycker Blue Moon är det absolut bästa exemplet på ett lyckat försök från de stora bryggerierna att ta tillbaka lite markad. Inte för att jag tycker de behöver det, men om resultatet blir mer intressanta öl från industribryggerierna så är det väl inte fel.

Sedan ett tag tillbaks finns det också en Blue Moon Grand Cru Limited Edition som försöker etablera sig i lyx-öls kategorien. Den säljs på pint-flaska och har högre alkoholhalt(8,2%)

Jag tycker inte att smaken är speciellt annorlunda än den vanliga varianten. Det är dock förvånande hur den högre alkolholhalten är dold i denna version. Den är en underbar törstsläckare precis som standard varianten men har en något syrligare och mer vinös framtoning.

Jag har dock sagt det förut, jag tycker mycket om vete-öl för att de är så goda törstsläckare till skillnad från andra sorters öl, men det är dock väldigt lite skillnad i smak mellan dem. $7 för en flaska veteöl tycker jag är mycket även om det är en pintflaska. Köper hellre ett 6-pack av varianten med lägre alkolholhalt för samma pris.

Bättre gräsklippar-öl än Amerikanskt veteöl tror jag inte finns :-)

1 kommentarer:

Tessan sa...

Hej

Vill skulle vilja veta om Blue Moon finns någonstans i Sverigen att få tag på???

Skicka en kommentar