Senaste inläggen

torsdag, april 22, 2010

Oppigårds - Nya och Ny-gammla Öl

Gårdagens besök på Vinordic 2010 började med besök hos Oppigårds. Det var framför allt deras nya Summer Twist (11415-01) jag var ute efter (säljstart 3:e maj).  Denna pale ale är baserad på deras Late Summer Ale, som var en stor succé. Ölet har en bärnstensfärg, ett ganska fint skum och lagom kolsyra. Doften är ganska fruktig med tydliga inslag av aprikos och citrus. En ganska tydlig maltkaraktär känns också. Den innehåller humlesorterna Pacific Gem, Bramling Cross och Amarillo vilket ger den dess fruktiga och blommiga stil. 
Smaken är ganska fruktig med inslag av bär och aprikos. Den är ganska torr och har en tydlig efterbeska. Dessa egenskaper gör den nog just till en bra sommaröl helt enkelt. Påminner mer om Single Hop än Amarillo Spring. 
Betyg 7 av 10.


Nästa öl blev en ny-gammal sådan, Slåtteröl (11413-01), som bryggdes 2006 första gången (säljstart 3:e maj). Man förstår varför man vill fortsätta med denna vinnaröl då den fått medalj varje år sedan 2006. 
Denna ljusa lageröl har lite tysk karaktär med en tydlig maltsötma men som vägs upp med cascadehumle. Mina noteringar säger inte så mycket mer än att den var trevlig och angenäm. Definitivt inte Oppigårds mest karaktärsfulla öl men säkerligen en öl som går hem hos många. Betyg 7 av 10




Sist ut hos Oppigårds blev deras Indian Tribute. Denna öl finns inte att köpa på Systembolaget och det mesta av produktionen har tydligen gått till grannlandet Finland. En klassisk engelsk IPA med allt vad det innebär.
Doften erbjuder tydliga inslag av citrus och grape och förvånansvärt mycket malt. Tyckte faktiskt att denna var sötare än de båda tidigare öl. Humlen består av cascade och centennial vilket jag tycker ger den dess IPA-karaktär. Smaken är genomgående frisk med en bra beska. Väldigt tydlig restsötma. Maltigheten och en aning alkohol-genomslag gör den till en lite annorlunda version än vad många andra producerat de senaste åren tycker jag, kanske för att de flesta andra producerar amerikanska versioner? Den är för den sakens skull inte alls dålig, tvärtom, karaktärsfull och med en klassisk tolkning….Betyg 8 av 10.

5 kommentarer:

Karl sa...

Indian Tribute kan man privatimportera via Bolaget, har för mig att den kostade 31,50 flaskan, 20 flaskor i ett kolli. Värd varenda krona!

dempa sa...

Vore intressant att höra varför du tycker den är en klassisk brittisk ipa? I mina ögon är den amerikansk så in i bomben. Amerikansk humle, lots of it. Även att den är upphottad till 6.6% känns ju mer likt en amerikansk variant än en alkosvag brittisk.

Pelle Stridh sa...

Jag tycker faktiskt att den saknar mycket av blommigheten och vissa markanta inslag av frukt. Okej, jag håller med om att, avseende alkoholhalten, så är den amerikansk. Sen kanske mina förväntningar var högt uppskruvade igår men det var så här jag kände. Kanske tycker jag annorlunda nästa gång ;-)

Norman sa...

Jag tror inte att det går att beställa idag Indian Tribute, har frågat Micke från TOMP i mitten av mars och fick tillbaka från honom "Tyvärr har vi inte Oppigårds Indian Tribute på lager. Jag tror inte Oppigårds kommer producera den på ett tag eftersom dom producerar för fullt av vår och sommarprodukter för tillfället."

Unknown sa...

Indian Tribute är bland de bästa ölen jag provat. Blev helt tagen. Då satt vi och testa alla nya Mikkeller mm mm. Måste importera denna. Kan inte sluta tänka på den.

Skicka en kommentar