Senaste inläggen

måndag, april 05, 2010

Pere Jaques

Goose Island har släppt ett stort antal nya 'lyxöl', bl.a den extrema 'Goose island bourbon county stout' som jag kommer att skriva om senare. Den öl som jag tänkte skriva om idag heter dock 'Goose Island Pere Jaques'



Det här är en öl i Belgisk klosteröl stil, typ Chimay. Den väger in på 8% och är ganska mörk till färgen så även om tillverkaren inte säger det så borde denna klassas som en s.k 'Dubbel'

När jag slår upp den i glaset så finns det knappt något skum, den är mörk men har fortfarande en transparens, mörkt brunt snarare än kopparfärgat.

Doften består av kola, fikon, malt och lite jäst. Smaken är medelfyllig, beskan tydlig men moderat. Den har en karamell smak som nästan lämnar en lite kvarhängande syrlig smak, vilket är vanligt för denna öltyp.

Det är ingen dålig öl men när jag betänker att jag betalade $7 för 65 cl så känns det väldigt dyrt. New Belgiums Abbey tycker jag smakar precis lika gott och den kan jag köpa ett helt 6-pack för samma pris så med det i åtanke tycker jag nog att detta endast är en 3:a på en 5 gradig skala.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar