Senaste inläggen

torsdag, april 01, 2010

Breakfast Stout på kvällen

Vet inte om jag skulle vilja dricka detta till frukost…men definitivt efter en god middag.
I glaset har jag en Breakfast Stout från Founders Brewing Company, ölen med den omtalade etiketten! Jag var en av de som hann köpa denna på Systembolaget innan någon kom på att etiketten stred mot alkohol-lagen i Sverige. Nåja, vi koncentrerar oss på innehållet i glaset istället.
Vi ser en svart, ogenomtränglig vätska med ett skum som liknar choklad-rippel. Draperingarna på glaset är extremt kvarhängande och vätskan är trögflytande. På glaskanten ser det ut som kanderat socker.
I doften möts man av tydlig choklad och kaffetoner. Strax därefter känner man en tydlig doft av rökighet och ny-tjärad båt. Ett uns av bittermandel kanske? Slutligen känner man ett litet inslag av vanilj.
Smaken lämnar ingen oberörd. Här hittar vi också rökig kaffesmak med inslag av tungt rostad havre. I munnen känns den väldigt len och mjuk med en låg kolsyra. Efterbeskan är tydlig och torr.
Det här är en riktig mys-stout som man med fördel avnjuter efter en god middag, sittandes i en fåtöljen iförd rökrock och snurrar på kupan med Breakfast Stout.
Jag tror jag slår till med 10 av 10 i betyg….trots de höga förväntningarna.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar