Senaste inläggen

söndag, januari 17, 2010

Moylans Old Blarney Barleywine style ale

Barleyvine ale eller Barleywine style ale som det kallas i USA är nog ingen av mina absoluta favorit öltyper. Tycker oftast att det är för starkt och för sött. Öltypen är verkligen i utkanten av vad som vi kallar öl och det kanske är därför som den kallas 'Barleyvine'.

Moylans öl som jag denna helg har provat för första gången har imponerat på mig dock. Deras Kiltlifter var som sagt det bästa jag druckit inom 'Scottish ale' klassen. Deras IPA var mycket bra. Moylans Barleywine har en angenäm söt och nötaktig doft. Det gäller förstås också att man serverar ölen vid rätt temperatur för att få den bästa upplevelsen. Min flaska var alltför kall när jag tog den ur kylen och den har fått stått och värmt sig lite i rumstemperatur i minst en halvtimme.



Det är ett mycket fylligt öl med ganska rik sötma. Sötman är dock inte överväldigande som jag ibland tycker det kan bli i vissa Barleywines. Beskan är perfekt i förhållande till den höga maltigheten i detta öl. Egentligen så är smaken närmare en porter än Barleywine.

Detta är efter 3 provade öl en av mina favoritbryggerier. När ett bryggeri gör öltyper som jag i normalfall inte tycker om som Scottish ale och Barleywine som smakar så här bra, då är det bara att gratulera.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar