Senaste inläggen

måndag, mars 08, 2010

Goose Islands Wheat Ale vs Sigtuna Vårweizen

Jag vet att Sigtuna själva skriver att deras Vårweizen ska ha en modern stil med den amerikanska humlen men jag måste säga att jag tyckte den mer påminde om en klassisk veteöl. Inget ont i det, men så mycket "nytänk" tyckte jag inte att det var. Doften var mycket frisk och smaken hade de klassiska stereotyperna koriander och sötvete. I munnen känns den lite krispigare än vanlig veteöl. Visst inslag av citrus kunde skönjas.
Betyg 7 av 10


Så ställer vi Goose Islands 312 Urban Wheat Ale mot denna! Här har vi verkligen hittat en ny spännande kombination tycker jag. Nu ska jag villigt erkänna att jag inte provat speciellt många "amerikanska" veteöl men för mig var detta något nytt. Kanske var det för kombinationen ale och veteöl eller framförallt amerikansk ale och veteöl. Smaken påminde, om man bortser från det söta vete-inslaget, om en APA (american pale ale) med dess fruktiga citrustoner och den markanta efterbeskan. Doften hade de klassiska weissbier-tonerna samtidigt som man kände lite citrus och aprikos. Jag tyckte verkligen om denna typ av weissbier och kommer definitivt köpa den flera gånger.
Betyg 8 av 10

3 kommentarer:

Henke1978 sa...

Fan, jag tyckte verkligen 312 smakade runk. Var ett tag inne på att jag fått en kapsylskadad eller infekterad flaska, men efter att jag testade ännu en insåg jag att de förmodligen skulle smaka så. Jag har inte heller testat många amerikanska veteöl, men smakar alla som 312 kommer jag nog inte testa så många fler... :-)

Pelle Stridh sa...

Ja, smaken är som baken. Förstår inte vad det var med den som du inte gillade?

Lars Hultqvist sa...

Kan tänkas att lättare öl som veteöl som exporteras och transporteras långt kan skadas i transporten. Det kan ju stå länge på pall i en hamn t.ex.

Veteöl är jättestort i USA. I princip alla bryggerier brygger minst en veteöl. Många bryggerier har flera olika sorters veteöl. Kanske steget inte är för långt att ta för den försiktige från Amerikanskt lättsmakande standard öl till det lättdruckna veteölen?

Skicka en kommentar