Senaste inläggen

torsdag, april 22, 2010

Bouleward Brewing Smokestack Series: Two Jokers

Boulevard Brewing har samlat sina 'lyxöl' under benämningen 'Smokestack series'. Lustigt nog så finns inte den öl som jag provade ikväll på deras websida.

Den heter Two Jokers och är av Belgisk Wit-typ.



Denna typ av öl är väldigt uppfriskande och fungerar som en utmärkt(kanske den bästa) törstsläckare bland alla öl.

Denna är något starkare i alkoholhalt än de flesta veteöl, 8% väger den in på. Inte någon smak av detta tränger dock igenom. Denna typ av öl är ett som man dricker utan speciellt mycket eftertanke eller långa funderingar över vilka smaker man kan hitta.

Tyvärr tycker nog jag att detta är faktum med i princip alla veteöl. De är goda och lättdruckna, men de förvånar nästan aldrig. Inte så heller Two Jokers, den är god men är den värd att köpa igen med tanke på Champagneflaskan och det högre priset. Nej knappast, tycker i alla fall jag. Vill jag släcka törsten med öl fungerar Blue Moon lika bra. Då får man ett helt 6-pack dessutom.

3 kommentarer:

Pelle Stridh sa...

Ska bli spännande nu när både Sigtuna och Oppigårds släpper öl av typen Wit till sommaren….

Johan sa...

Vad är egentligen meningen med att brygga en wit på 8% om den ändå inte smakar nämnvärt annorlunda än andra wit kring 5%? Speciellt en törstsläckande stil som wit känns ju lite udda att dra upp till så hög alkoholhalt.

Lars Hultqvist sa...

Jag håller med dig Johan. Just denna öltyp tycker jag inte vinner alls på en höjd alkoholhalt. Dess syfte är ju att vara en lättdrucken törstsläckare som man dricker i stora klunkar. Visserligen så har man på något vis lyckats dölja den höga alkoholhalten i Two Jokers men jag tycker det skulle vara intressantare om man experimenterade med lite olika kryddningar för Wit eller kanske en humlesort som tillför lite mer smak.

Skicka en kommentar