Senaste inläggen

lördag, maj 22, 2010

En halvmeter Öl

Igår var jag mer eller mindre tvungen att besöka Eskilstuna Ölkultur. Dels var det premiär för 3 nya ölsorter och dels visste jag att jag missat två tidigare öl, Annas Red Ale och Hällby Hefe. Alltså var det sammanlagt fem oprövade sorter och det var precis så många som man behöver för att prova "en halv meter öl". 


En halv meter öl är en träplanka med hål för fem mindre glas, ett perfekt koncept för den som inte kan bestämma sig och inte vill beställa in fem halvlitrar. Så till innehållet på min "halvmeter"; Hällby Hefe, Tumbo Tysk Pils, Annas Red Ale, Munktell Exportöl samt Gamla Linköpings Porter.


Tumbo Tysk Pils var ljust halmgul i färgen. Doften var ganska maltig och svag och humledoften var obefintlig. Kolsyran var mycket låg och förutom den utpräglade maltsmaken kände jag långt bak i smakregistret en uns av päron. En ganska välbalanserad beska med lång efterklang. Ingen spektakulär öl på något sätt, vilket inte heller var tanken, utan en lättdrucken törstsläckare helt enkelt. 
Betyg 6 av 10.


Nästa öl blev Munktell Exportöl. Denna ska vara inspirerad av gamla recept från Munktells bryggeri men jäst den som en ale istället för lager.
Färgen är mer gyllengul och doften har en mycket kraftig maltighet. Mjuk munkänsla och bra kolsyra. Jag tycker att denna ale känns lite som en klassisk brittisk ale trots att den ska påminna om en klassisk svensk pilsner. Tydliga inslag av bröd och i bakgrunden hittade jag en ton av arrak. Totalt sett en ganska trevlig ale, om än ganska anspråkslös.
Betyg 7 av 10


Tredje ölen "på plankan" blev så Hällby Hefe, en tysk veteöl. Doften är karaktäristisk för veteöl men med en kraftig rökighet. Mjuk och len med ganska låg beska. Efter några klunkar hittar jag toner av melon, och sen plötsligt infann sig även banandoften. Kunde inte känna den tydliga kryddnejlika-doften som ska finnas där. En väldigt lättdrucken veteöl som förmodligen blir mångas favorit under sommarkvällarna.
Betyg 7 av 10


Så återstod de två öl jag hade störst förväntningar på. Fjärde ölen ut blev Annas Red Ale, en riktig humlebomb. Detta hade jag inte väntat mig alls, kanske för att jag missat denna öl och för att jag även missat att den är humlad med Amarillo. Det speciella med denna ale är att den har bryggts med hop-bursting-teknik (ett speciellt sätt att humla ölen på).
Doften är enormt fruktig och blommig med stora inslag av passionsfrukt och citrus. Man kan faktiskt känna lite mango och aprikos också. Smaken är alldeles ljuvligt fruktig och beskan är både rund och balanserad. Efterbeskan ligger kvar länge och väl men är definitivt inte torr.
Jag bugar för bryggaren för att han la ner så mycket kärlek på denna öl för detta var det bästa som bryggeriet har skapat tror jag, delat plats med Torshälla Dubbelbock i alla fall. Här har ni en given konkurrent till Oppigårds Summer Twist och även deras Amarillo Spring.
Betyg 9 av 10


Sist ut blev det porter, närmare bestämt Gamla Linköpings Porter. Denna porter har beställts av Bishops Arms i Linköping och de har även deltagit vid tillverkningen. Efter de första sniffarna i glaset så påminns jag först om Mikkellers Black Tie, fast en tunnare variant. I doften hittar vi läder, kaffe, choklad och kraftig rökighet. Rökigheten är så pass stark att man skulle kunna tro att den lagrats på whisky-fat (men det har den inte). Smaken ger, förutom rökighet, även lite sand och örter. Denna öl är inte heller så där sötsliskig som det kan bli med porter utan snarare lite torr. Efterbeskan finns där och ger tillsammans med torrheten en viss bitterhet. Detta var sannerligen en oväntad upplevelse och den ligger inte långt ifrån Dubbelbocken i betyg.
Betyg 8 av 10

9 kommentarer:

dempa sa...

Den där Annas lätt smarrig! Men är det något som bara kommer finnas ett tag på Eskilstuna Ölkultur, eller kommer jag ha en chans att testa den?

Sjukt tråkigt namn bara :)

Pelle Stridh sa...

Jag är inte säker på hur länge den ska finnas! Ber att få återkomma!

Weine sa...

Grymt med planka. Har saknat det flera gånger man varit ute och sett alldeles för mycket intressant för att hinna med vid besöket, aldrig roligt att få prioritera bort något. I New York drack jag en hel del Flights (deras motsvarighet till plankan). Var väldigt användbart då det fanns så ofantligt mycket man ville hinna med att prova, för att sedan sortera ut vad man skulle satsa på att köpa i större mängd. Mera plankor i Sverige!

Weine sa...

Ja, den där Annas verkar spännande. Nu till en fråga som kanske är något självkart som jag borde veta men vem är Anna? De har förövrigt döpt den till Annas Real Ale på deras hemsida :)

Pelle Stridh sa...

Anna är bryggare Anders Olssons fru, och ölen gjorde han till hennes 60-årsdag!

Lars Hultqvist sa...

Bra ide med plankan. Låt Janne få cred för det om han tipsade ölkultur om detta :-)

Själv räknar jag ju mig själv som upphovsman till Torshälla Bocköl eftersom jag berättade att detta var en dröm för mig att få brygga ett sådant öl. Bryggmästaren höll med och uppenbarligen övertalade Ölkultur bryggarna till att brygga ett sådant öl.

Kul att se att du tycker det är ett av de bästa. Ser verkligen fram emot att prova det och alla andra öl på ölkultur i September.

Pelle Stridh sa...

Glädjande besked från Eskilstuna Ölkultur:
- Annas Red Ale kommer att bryggas på nytt! Så det kommer att finnas så det räcker till alla.

Magnus Bark sa...

Nog första gången jag hör någon använda "sand" i en smakbeskrivning. Jag är avis!

Pelle Stridh sa...

@Bark: Har du aldrig känt sand-smak? Klassiskt ;-)

Skicka en kommentar